מי הם הידוענים?
ידוען הוא אדם מפורסם כאשר במאה האחרונה זה לרוב עקב פעילותו בתחום הבידור כגון טלוויזיה, דוגמנות, קולנוע, מוזיקה, ספורט וכדומה. כמו כן ישנם ידוענים שעוסקים גם בתחום הפוליטיקה.
ידוען הוא אדם מפורסם כאשר במאה האחרונה זה לרוב עקב פעילותו בתחום הבידור כגון טלוויזיה, דוגמנות, קולנוע, מוזיקה, ספורט וכדומה. כמו כן ישנם ידוענים שעוסקים גם בתחום הפוליטיקה.
מאז ומתמיד קיימים ידוענים בחברה שלנו. בעבר ידוען היה מלך או כל אדם אחר ממעמד גבוה שהיה בעל השפעה וחשיבות בחברה. עד היום ניתן לראות בסרטים על העבר שכוכבי הסרט הם נסיכים, מלכים, משפחות אצולה וכדומה. כיום הידוענים המשפיעים בחברה הם בעיקר דוגמנים/דוגמניות, כוכבי רשת, כוכבי טלוויזיה וכן גם אנשי פוליטיקה למיניהם.
קיים שוני בין הידוענים של פעם לידוענים של היום והוא מתבטא בכך שידוען מן העבר היה בעל השפעה יותר מוסרית ע"י העברה ולימוד של מסרים ערכיים וחינוכיים, חינוך ושימוש דוגמא כמנהיג/אדם בעל כוח.
כיום הידוענים הפכו ברובם, לכאורה, ליותר שטחיים בהשפעה שלהם עלינו כחברה, כבני נוער- הדור הצעיר שמתפתח להיות הדור הבא ולומד את הערכים מהבוגרים ממנו. הידוענים כיום מתעסקים המון בעניין אידיאל היופי, מראה חיצוני, אופנה, חיטוב גוף, איפור, תיעוד חיי היומיום ברשתות החברתיות, עריכת תמונות והבניית מציאות על ידי פרסום התכנים שהם מעלים.
השוני בין הידוענים של פעם לידוענים של היום הגיע בעקבות השפעת התקשורת שהפכה לסוכן החיברות שלנו כחברה. אם נדבר על טלוויזיה, בעבר הייתה טלוויזיה אחת בבית, שכל המשפחה והשכנים ישבו סביבה וראו תכנים שהיו בעיקר פוליטיים. לא היו יותר מידיי אופציות לערוצים או מגוון תכנים ולכן כולם היו רואים את אותו תוכן שהיה משודר בערוצי חדשות וכדומה. עם הזמן החלו להיפתח יותר ויותר ערוצים ונוצרו יותר תכנים על מנת שיוכלו להתאים למגוון הגילאים. ילדים ראו תכניות חינוכיות ומבוגרים המשיכו לראות תכניות פוליטיות. מאוחר יותר, בשנות ה-70 התחילו להיכנס לטלוויזיה גם תכנים מסוג ריאליטי, שהוא התוכן השולט והמשפיע כיום בטלוויזיה. ישנם תכניות ריאליטי לילדים ותכניות ריאליטי למבוגרים. בכל תכניות הריאליטי למיניהם ישנם דמויות בולטות יותר אשר משפיעות על הצופים. השפעת הכוכבים הללו באה לידי ביטוי בכל מיני דרכים. כל כוכב מייצג אישיות כלשהי שאדם מסוים שצופה בו יכול להתחבר אליו ולקחת ממנו השראה בין אם זה בהתנהגות שלו, בעיסוק שלו, בצורת הלבוש שלו, הסטייל שלו, המראה שלו וכדומה.
כמו-כן השפעה זו מגיעה אלינו בכל יום גם מהרשתות החברתיות למיניהן שהגדילו את דרכי הפרסום כיום. כמעט לכולנו כיום יש חשבונות אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר וכו'. כולנו גולשים ברשתות האלו מספר שעות מכובד ביום, עוקבים אחרי הפעילות של אותם כוכבי רשת והתכנים שהם מפרסמים בפנינו.
הרשתות החברתיות כיום הן בעצם מקום לחופש ביטוי של מרבית האוכלוסייה ע"י פרסום תמונות, כתיבת פוסטים, עדכוני סטורי ועוד. רשתות חברתיות כהגדרה הן: "מבנה חברתי המורכב מקבוצה של מספר גורמים חברתיים (כגון אנשים או ארגונים), המקיימים ביניהם מערכת של קשרים דו-סטריים בעוצמות שונות." (ויקיפדיה, ערך: רשת חברתית).
כיום כל כוכב מיינסטרים או מפורסם אחר בדרך כלשהי פותח לו עמוד אינסטגרם ומעלה אליו את התכנים שבוחר בעיקר להתמקד בהם. חלקם בוחרים לפרסם דברים רנדומליים מחיי היומיום שלהם וחלקם מעלים דברים שקשורים לעיסוק שלהם ובכך מפרסמים את עצמם לדוגמא: זמר שפותח עמוד אינסטגרם ובכל פעם שמוציא שיר חדש מפרסם זאת ובכך צובר לעצמו עוד צפיות ותאוצה לשירים שלו ולשם שלו ככוכב. האינסטגרם כיום היא בין הרשתות החברתיות הכי חזקות שיש בשוק, היא פועלת כבר 8 שנים ומכילה בה אין ספור משתמשים מהאנשים הפשוטים הסובבים אותנו ביומיום יום ועד הכוכבים הכי גדולים מהארץ והעולם כמו עומר אדם וביונסה. השימוש באינסטגרם עם הזמן לא רק לרשת חברתית רגילה אלא לכלי שיווקי ופרסומי המאפשר לאותם אמנים להישאר כל זמן על המסכים לממש את 15 דקות התהילה שלהם להרבה יותר זמן מ-15 דקות... אותם כוכבי האינסטגרם שצוברים ים של עוקבים והערצה מתחלקים לשניים: כוכבים שמתפתחים מאפס באינסטגרם ולכן גם נקראים אינסטגרמרים וכוכבים שמחזקים את מקומם באינסטגרם אך התחילו מהמיינסטרים. מכיוון שאנו דור משוכלל שהולך עם הזרם כמעט כל כוכב מיינסטרים הופך אוטומטית גם לכוכב אינסטגרם כאמור אז מגיעה עם בסיס קדום מסוימם ממקום אחר- מהטלוויזיה, מהרדיו או כל זרם מרכזי אחר. אין ספק שהיום בעקבות העובדה שכולנו נמצאים באותן רשתות חברתיות אנו אלה שמחליטים מי יותר ומי פחות בלחיצת כפתור קטנה שמעלה את אותו כוכב עוד מדרגה למעלה. כתוצאה מכך מגיעה תחרות במדד ההצלחה אך נשאלת שאלה היכן נמצא מקומו של אותו ידוען? הרי האחד מתחיל במיינסטרים והופך לכוכב אינסטגרם והאחר מתחיל אוטומטית רק מהאינסטגרם. האם אותן רשתות חברתיות משנות את כל חוקי המשחק ופותחות דרכים נוספות לפרסום שיכולות להגיע גם לזרם המרכזי שנקרא מיינסטרים? הדבר הזה הביא אותי לשאלת החקר שלי: האם אדם שמתחיל באינסטגרם יכול להצליח ולהתפרסם באותה מידה כמו כוכב מיינסטרים שמחזק את מקומו באינסטגרם?
קיים שוני בין הידוענים של פעם לידוענים של היום והוא מתבטא בכך שידוען מן העבר היה בעל השפעה יותר מוסרית ע"י העברה ולימוד של מסרים ערכיים וחינוכיים, חינוך ושימוש דוגמא כמנהיג/אדם בעל כוח.
כיום הידוענים הפכו ברובם, לכאורה, ליותר שטחיים בהשפעה שלהם עלינו כחברה, כבני נוער- הדור הצעיר שמתפתח להיות הדור הבא ולומד את הערכים מהבוגרים ממנו. הידוענים כיום מתעסקים המון בעניין אידיאל היופי, מראה חיצוני, אופנה, חיטוב גוף, איפור, תיעוד חיי היומיום ברשתות החברתיות, עריכת תמונות והבניית מציאות על ידי פרסום התכנים שהם מעלים.
השוני בין הידוענים של פעם לידוענים של היום הגיע בעקבות השפעת התקשורת שהפכה לסוכן החיברות שלנו כחברה. אם נדבר על טלוויזיה, בעבר הייתה טלוויזיה אחת בבית, שכל המשפחה והשכנים ישבו סביבה וראו תכנים שהיו בעיקר פוליטיים. לא היו יותר מידיי אופציות לערוצים או מגוון תכנים ולכן כולם היו רואים את אותו תוכן שהיה משודר בערוצי חדשות וכדומה. עם הזמן החלו להיפתח יותר ויותר ערוצים ונוצרו יותר תכנים על מנת שיוכלו להתאים למגוון הגילאים. ילדים ראו תכניות חינוכיות ומבוגרים המשיכו לראות תכניות פוליטיות. מאוחר יותר, בשנות ה-70 התחילו להיכנס לטלוויזיה גם תכנים מסוג ריאליטי, שהוא התוכן השולט והמשפיע כיום בטלוויזיה. ישנם תכניות ריאליטי לילדים ותכניות ריאליטי למבוגרים. בכל תכניות הריאליטי למיניהם ישנם דמויות בולטות יותר אשר משפיעות על הצופים. השפעת הכוכבים הללו באה לידי ביטוי בכל מיני דרכים. כל כוכב מייצג אישיות כלשהי שאדם מסוים שצופה בו יכול להתחבר אליו ולקחת ממנו השראה בין אם זה בהתנהגות שלו, בעיסוק שלו, בצורת הלבוש שלו, הסטייל שלו, המראה שלו וכדומה.
כמו-כן השפעה זו מגיעה אלינו בכל יום גם מהרשתות החברתיות למיניהן שהגדילו את דרכי הפרסום כיום. כמעט לכולנו כיום יש חשבונות אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר וכו'. כולנו גולשים ברשתות האלו מספר שעות מכובד ביום, עוקבים אחרי הפעילות של אותם כוכבי רשת והתכנים שהם מפרסמים בפנינו.
הרשתות החברתיות כיום הן בעצם מקום לחופש ביטוי של מרבית האוכלוסייה ע"י פרסום תמונות, כתיבת פוסטים, עדכוני סטורי ועוד. רשתות חברתיות כהגדרה הן: "מבנה חברתי המורכב מקבוצה של מספר גורמים חברתיים (כגון אנשים או ארגונים), המקיימים ביניהם מערכת של קשרים דו-סטריים בעוצמות שונות." (ויקיפדיה, ערך: רשת חברתית).
כיום כל כוכב מיינסטרים או מפורסם אחר בדרך כלשהי פותח לו עמוד אינסטגרם ומעלה אליו את התכנים שבוחר בעיקר להתמקד בהם. חלקם בוחרים לפרסם דברים רנדומליים מחיי היומיום שלהם וחלקם מעלים דברים שקשורים לעיסוק שלהם ובכך מפרסמים את עצמם לדוגמא: זמר שפותח עמוד אינסטגרם ובכל פעם שמוציא שיר חדש מפרסם זאת ובכך צובר לעצמו עוד צפיות ותאוצה לשירים שלו ולשם שלו ככוכב. האינסטגרם כיום היא בין הרשתות החברתיות הכי חזקות שיש בשוק, היא פועלת כבר 8 שנים ומכילה בה אין ספור משתמשים מהאנשים הפשוטים הסובבים אותנו ביומיום יום ועד הכוכבים הכי גדולים מהארץ והעולם כמו עומר אדם וביונסה. השימוש באינסטגרם עם הזמן לא רק לרשת חברתית רגילה אלא לכלי שיווקי ופרסומי המאפשר לאותם אמנים להישאר כל זמן על המסכים לממש את 15 דקות התהילה שלהם להרבה יותר זמן מ-15 דקות... אותם כוכבי האינסטגרם שצוברים ים של עוקבים והערצה מתחלקים לשניים: כוכבים שמתפתחים מאפס באינסטגרם ולכן גם נקראים אינסטגרמרים וכוכבים שמחזקים את מקומם באינסטגרם אך התחילו מהמיינסטרים. מכיוון שאנו דור משוכלל שהולך עם הזרם כמעט כל כוכב מיינסטרים הופך אוטומטית גם לכוכב אינסטגרם כאמור אז מגיעה עם בסיס קדום מסוימם ממקום אחר- מהטלוויזיה, מהרדיו או כל זרם מרכזי אחר. אין ספק שהיום בעקבות העובדה שכולנו נמצאים באותן רשתות חברתיות אנו אלה שמחליטים מי יותר ומי פחות בלחיצת כפתור קטנה שמעלה את אותו כוכב עוד מדרגה למעלה. כתוצאה מכך מגיעה תחרות במדד ההצלחה אך נשאלת שאלה היכן נמצא מקומו של אותו ידוען? הרי האחד מתחיל במיינסטרים והופך לכוכב אינסטגרם והאחר מתחיל אוטומטית רק מהאינסטגרם. האם אותן רשתות חברתיות משנות את כל חוקי המשחק ופותחות דרכים נוספות לפרסום שיכולות להגיע גם לזרם המרכזי שנקרא מיינסטרים? הדבר הזה הביא אותי לשאלת החקר שלי: האם אדם שמתחיל באינסטגרם יכול להצליח ולהתפרסם באותה מידה כמו כוכב מיינסטרים שמחזק את מקומו באינסטגרם?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה